lördag 6 juni 2009

Forza Motorsport 3

Inför E3 i år var det många som hade räknat med att Forza 3 skulle utannonseras, och som bekant blev detta verklighet. Vi har inte fått se så mycket av spelet än, men det som visades upp var oerhört mycket snyggare än del två i serien. Med en lika stadig bilduppdatering som tidigare, verklighetstrogen fysik och en bättre fartkänsla tvivlar jag inte en sekund på att spelet kommer kunna stå sig mot den hårda konkurrensen inom genren när det släpps i slutet av oktober.


Men ska Forza-serien kunna behålla tronen som bästa bilspel krävs nog mer än bara grafikuppdateringar och liknande, och risken för att spelet ska stå och spinna på samma plats, precis som Gran Turismo-serien, är stor. Forza har alltid känts fräschare än Gran Turismo då de har bilmärken som Ferarri, bättre modifieringsmöjligheter både estetiskt och under huven, och framför allt ett fungerande vagnskadesystem. Men när Gran Turismo 5 kommer lär även den serien ha dessa beståndsdelar, och det gäller att Forza-serien inte växlar ner och inväntar huvudkonkurrenten.

Så vad kommer vara nytt i Forza 3 mer än den snyggare grafiken? Som vanligt kommer vi få se fler bilar i spelet, 400 stycken närmare bestämt, och alla med detaljerade "cockpit view". Kameravinkeln inifrån bilen är imponerande detaljrik, och panelen svajar trovärdigare än något annat spel vid varje inbromsning, accelerering och gupp i banan. Alla bilar kommer ha unika insidor som reflekterar dess verkliga förlagor, frågan är bara varför man lägger så mycket arbete på en kameravinkel där panelen tar upp halva skärmen och man bara har en liten yta kvar att se vägen på. Bilmärken vi kommer få se är som vanligt allt ifrån Lamborghini, Ferarri, Porsche och Aston Martin till Audi, Opel och Ford. Lite ovanliga bilar i sammanhanget som SUVs kommer även det att finnas med i spelet.


Vi kommer få se fler banor, vilket lär vara ett av spelets starkaste kort. Banorna kommer vara ordentligt varierade om man får tro spelets utvecklare Turn 10, med allt ifrån exakta kopior av verkliga racingbanor, till mer fantasifulla banor. Camino Viejo, banan som visades upp på E3, tillhör den senare kategorin och skulle vara alldeles för farlig för att godtas i verkligheten. Banan utspelades på hög höjd med fina bergsvyer, samtidigt som den kändes väldigt actionfylld med smala vägar som innehöll många backar och skarpa kurvor.

Det jag tagit upp hittills är bra nyheter för folk som är vana vid genren, men utvecklarna har även tänkt mycket på nybörjare. Bland annat kommer man kunna använda sig av ännu fler hjälpmedel, som till exempal en auto-broms som hjälper än att sänka farten inför farliga kurvor och kollisioner med andra bilar. En annan funktion som antagligen kommer bli uppskattad även för erfarna spelare är möjligheten att spola tillbaka tiden några sekunder om man skulle vara riktigt missnöjd med kurvtagningen eller liknande. Systemet påminner om det i Grid, men känns mer användbart i ett spel som Forza. Om det här kommer kunna användas i onlinerace tvivlar jag på, och på topplistorna för enspelarläget kommer det att synas om man "fuskat" i svängarna.


Utöver det jag redan nämnt så kan vi räkna med ett ruskigt avancerat modifieringsläge vad gäller både effekt och utseende. Kollisionsfysiken kommer även den att förbättras och vi utlovas nu fler synliga vagnskador såväl som voltande bilar om man skulle köra så illa. Det har läckt ut rykten om att spelet kommer vara för stort för att få plats på en skiva, och det har spekulerats i lösningar där man laddar in bilar från ena skivan till hårddisken, frågan är bara hur de som köpt arcadevarianten av Xbox 360 ska få uppleva dessa extrabilar. Även karriärläget kommer vara större än tidigare, och förändras beroende på hur du spelar och vilka bilar du föredrar.

Jag ser verkligen fram emot spelet och mitt nuvarande favoritbilspel är just Forza 2. Vad tror ni om spelet, och vilka andra bilspel gillar ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar