tisdag 2 juni 2009

Splinter Cell: Conviction

Glöm allt du trodde dig veta om Sam Fishers nya äventyr. Det som visades upp på E3-mässan igår fick bilderna som läckte ut på Internet för två år sedan att framstå som ett skämt.

Sam är tillbaka, och denna gången är han vansinnig. I jakt på sin dotters mördare arbetar han inte längre för någon hemlig organisation som kommer med order om vad han ska göra hela tiden, och han drar sig inte längre för hur han får tag på information. I en riktigt rå och blodig scen, inne på en offentlig toalett i Malta, får vi se hur han utan att tveka slänger in en kille rätt i väggar, dörrar och speglar i jakt på information. Han tar stryptag, knäar och skallar killen, för att slutligen knocka honom med hjälp av ett handfat efter att ha fått ledtråden han var ute efter.


Scenen jag just beskrev var full av detaljer, spegelglas och toalettsitsar krossades, man fick se en vettskrämd man sitta på toa bakom en dörr som flög upp, men mest imponerande av allt var att det inte var ett filmklipp, utan helt interaktiv. Om man får tro Ubi Soft kommer pistolhot och torteringsmoment för att få fram information vara en stor del av spelet, och det såg fantastiskt snyggt ut.

Men det var inte det enda som var snyggt, hela spelet ser otroligt imponerande ut, och en del nya berättartekniker för att kunna vidbehålla ett högt tempo introducerades. När den torterade killen inne på toaletten väl började prata fick man se minnesbilder om vem personen han pratade om var, allt projicerat på väggen inne i rummet samtidigt som man spelade. Ett utmärkt knep för att spelaren inte ska blanda ihop namn eller missa vem det pratas om, som i så många andra spel. Effekten användes även för att presentera nya städer och uppdrag, tänk er som i Fringe ungefär.

Även fler saker har gjorts för att få ett bättre tempo i spelet, vi kommer helt att slippa laddningstider och allt för långa filmsekvenser, men den största skillnaden märks ändå av i själva spelmekaniken. Istället för att göra som i tidigare spel - gömma sig i mörkret, skjuta någon med ljuddämpad pistol, gömma sig igen och repetera - ska det gå lättare att ta ner alla på samma gång. Ett av knepen för att få detta att fungera kallas för ”Mark and Execute”, och går ut på att man exempelvis kollar in i ett rum genom ett nyckelhål, markerar de personer och lampor man vill skjuta på, och med bara ett enkelt knapptryck slår Sam in dörren och skjuter automatiskt mot det man markerat. Scenen får än att tänka på actionscener från bland annat Bournefilmerna och TV-serien 24, och det hela ser oerhört fräckt ut.


Systemet påminner mycket om det vi tidigare fått se i Rainbow Six: Vegas, men det blir mer effektfullt när det bara är en person som stormar in och skjuter ner allt inom loppet av två sekunder. Givetvis är det svårt att få syn på alla fiender genom ett enda nyckelhål, så var beredd på att slåss mot någon för att fånga denne som mänsklig sköld, eller kanske gömma dig bland skuggorna direkt efter du slagit in dörren. För att det ska bli lättare att fly från eldstrider, eller skapa ett taktiskt överläge, har även systemet ”Last Known Position” tillkommit. Det innebär att du får se en liten skugga eller ett hologram av dig själv på platsen där dina fiender senast såg dig, och du kan vara rätt så säker på att fienderna kommer att bege sig mot den platsen.

Spelet går i ett hisnande tempo jämfört med föregångarna, detta syns inte minst på de smidigare animationerna, bilduppdateringen som inte släpar, och hur lätt man kan klättra upp för väggar och hinder (tänk Assassin's Creed) utan massa krångliga knapptryckningar. Du ser även lättare om du är dold eller ej, då hela bilden tonar över till gråskalor då dina fiender inte kan se dig, men är i full färg då de fått syn på dig.

Man kommer som vanligt kunna välja en rad olika sätt att ta sig vidare i spelet, ingen väg är den rätta utan det kan vara lika smart att klättra bland rörledningar i taket som att rusa rakt in i rummet efter att ha sett vart fienderna står med hjälp av en spegel under dörrkarmen. Vi har inte fått se Sams klassiska goggles i någon sekvens än, och spelet känns överlag som något helt annat än tidigare delar i serien, inte minst då det är så mycket råare och mer actionfyllt. Spelet beräknas anlända redan till hösten, exklusivt för Xbox 360 och PC, och det ser minst sagt lovande ut.

4 kommentarer:

  1. Ja, jag antar att detta är en big happening för dig :P Fick faktiskt själv lite info från E3... tydligen ska det släppas ett uppdateras Monkey Island på Windows och... hmm var det X box? Alltid ngt att se fram emot :)

    SvaraRadera
  2. Vet inte, jag har inte varit så intresserad av Splinter Cell tidigare, men det här var nog det spel som överraskade mest av det som visades upp i går. Monkey Island är påväg till Xbox 360 ja!

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra text om ett spel som ser ut att bli riktigt bra. Introt, som du nämnde var helt spelbart, tycker jag är bland det häftigaste jag sett på länge. Längtar!

    SvaraRadera
  4. Tack! Och visst ser det ut att bli bra! Hoppas bara det kommer nu till hösten och inte hösten 2010...

    SvaraRadera