måndag 1 juni 2009

Project Natal

Av alla nya storspel och nyheter som presenterades på Microsofts presskonferens i Los Angeles idag var det en sak som tog all uppmärksamhet, nämligen Project Natal. För även om vi äntligen fick se att Forza 3, Left 4 Dead 2 och Halo: Reach är på väg, se sekvenser ur Splinter Cell: Conviction och Alan Wake, och höra från Hideo Kojima att Metal Gear Solid: Rising med Raiden i huvudrollen exklusivt för Xbox 360 är på gång (lugn jag skriver mer om dessa titlar vid ett senare tillfälle) så lades mest fokus på Microsofts EyeToy-dödare. Eller kanske rent utav Wii-dödare.

Project Natal har visats upp vid ett tidigare tillfälle, men du kanske känner till den som Xboxs 3D-kamera. Kameran skall vara mycket bättre än alla liknande på att urskilja människor från omgivningar, dessutom ska den känna igen rörelser i djupled och inte bara som ett platt lager som i EyeToy. Det visades upp ett antal exempel på det här under presskonferensen då man bland annat fick se hur en person vände och vred på hela kroppen samtidigt som hans Xbox-avatar gjorde exakt samma rörelser bakom honom på skärmen.

Det visades även en hel del exempel på hur kameran skulle kunna tillämpas i olika spel, till exempel kampsportsspel, fotbollsstraffar, frågesportspel utan "buzzrar", skateboardspel med mera. Ett bilspel visades även upp där man låtsas som att man håller i en ratt och svänger med, och vid depåstopp får ens kompis springa fram och byta däck på bilen. En rad klassiska eyetoyscenarion visades även upp, framför allt spelet Rikoschett som gick ut på att man fick bollar skjutna mot sig som man skulle blockera med hela kroppen. Blockerade man bara bollarna studsade de långsamt tillbaka, medan om man slog mot dem så flög de tillbaka i full fart. I ett annat "spel" kunde man måla tavlor med hjälp av att slänga ut färg som om man höll i en färghink, och sedan göra en skuggfigurer som kompletterande motiv, förslagsvis tillsammans med en kompis.

Men det är inte bara bättre igenkänning av rörelser som gör Natal till framtiden, även bättre röstigenkänning kommer hjälpa kameran till att revolutionera spelvärlden. Tänk dig till exempel en Buzz-kopia där du istället för att trycka in svaret ropar ut det högt i soffan. Eller som i demot som Peter Molyneux visade upp, där man pratade med en liten pojke i något som skulle kunna liknas med en mammasimulator.

Pojken hade tydligt kroppsspråk och följde spelaren med blicken medan hon förflyttade sig framför skärmen, samtidigt som de höll en konversation med varandra. I vanlig ordning hypade Molyneux allt som skedde på skärmen till en grad att man hade svårt att tro på det hela, men det såg riktigt imponerande ut. I en scen kastade pojken ett par glasögon till spelaren och hon greppade reflexmässigt efter dem precis som om det var i verkligheten de kom flygande mot henne, en scen man kan ta med en nypa salt men som ändå säger en hel del om vart vi är på väg och vad Project Natal skulle kunna innebära.

Spelaren fick även rita upp en bild på ett papper som hon sedan höll framför TV:n för att skanna in den till spelet och kunna interagera med den däri. Tanken är att man exempelvis ska kunna rita en bil för att sedan köra med just den bilen i spelet efter att ha visat den för kameran. Ett liknande exempel är att man visar upp sin skateboard för kameran i ett skateboardspel, och vips så åker karaktären i spelet runt på samma skateboard som man har i verkligheten.

Det pratades gång på gång om hur Natal kommer att eliminera behovet av handkontrollen, och även detta visades upp då de lätt manövrerade i Xboxs Dashboard utan några som helst problem. Ville man se på film sa man bara "watch movie", och när filmen var slut och man ville stänga av konsolen var det bara att säga god natt. Man kunde till och med prova kläder med hjälp av Project Natal. Om någon skickar en klänning eller kostym till dig i en livechatt är det bara att dra den till ett porträtt av dig själv och du får direkt se hur du skulle se ut i den. Navigeringen fick datorerna från Minority Report att se gammalmodiga och klumpiga ut.

Det är lätt att bli skeptisk och tänka på vad haken är när allt verkar så här lovande och futuristiskt. Jag kommer direkt att tänka på hur dåligt EyeToy och Live Vision fungerade så fort man hade för dåligt ljus i rummet eller liknande färger på kläderna som på tapeterna (till och med wiimoten fungerar dåligt vid fel belysning). Lika så att man behövde ett rätt stort vardagsrum för att rent praktiskt kunna spela spelen eller ens få plats i bild. Och vad kommer kalaset gå på? Det borde ju bli minst dubbelt så dyrt som nuvarande Live Vision, och då misstänker jag att inte ens det kommer stoppa. Sen har vi allt snack om att ersätta handkontrollen helt, frågan är då bara om alla spelare verkligen vill bli så aktiva, vissa spel kan vara rätt sköna att spela igenom när man sitter ner utan att flaxa med armarna som en tok. En del klagade till och med på att man behövde vifta med nunchucken i Zelda när man skulle slå med svärdet, dessa personer lär ju hata om Natal slår igenom på stort.

En sak känns i alla fall säker, fungerar Natal lika bra i alla hem som den gjorde på presskonferensen är det en av de fräckaste sakerna någonsin. Wii kommer kännas som en knappt fungerande, klumpig och plastig budgetvariant i jämförelse, och trenden att få motion av att spela spel kommer få samma betydelse igen som när dansmattorna var nya.

Så, vad tror ni? Kommer det hela kunna fungera eller lär Natal floppa direkt? Vilka spel vill ni se med tekniken, är tanken att motorsåga ihjäl locusts utan en kontroll i näven lockande eller motbjudande? Och hur tror ni Nintendo och Sony kommer att handla om det blir en hit?

3 kommentarer:

  1. Jag är skeptisk, men hoppas verkligen att det kommer funka lika väl som det såg ut att göra. Dock vill jag inte att alla spel ska spelas på detta vis, det blir alldeles för ansträngande. Som du säger vill man kunna slappna av när man spelar ibland, inte genomleva ett jälva trängingspass. Återstår att se om de lyckas, det är ju faktiskt riktigt coolt.

    SvaraRadera
  2. Kanske kan man använda det som ett komplement? Vissa spel blir rena träningspassen, men tänkt dig om man skulle kunna implementera det som en liten del av ett större spel. Som I Fable 2, när man ska hugga ved till exempel.

    Med det här tillbehören kanske minispelen i långa stillsamma äventyrsspel kan bli lite roligare. Eller tänkt dig att du ska försöka få fram ledtrådar från bybor i Oblivion, genom att föra en till synes verklig konversation med dem. Spel som Phoenix Whrigt kommer få en helt ny innebörd :P

    Det känns i alla fall som att möjligheterna är obegränsade, det gäller bara att både spelare och utvecklare vågar satsa på Natal, samt att det fungerar även i mindre hem med dålig belysning.

    SvaraRadera
  3. Om de får tekniken att funka, vilket den bör göra med tanke på var de fått patenten ifrån, så kan detta göras galet coolt!

    Jag hoppas vi får se Natal i butik relativt snart!

    SvaraRadera