lördag 23 maj 2009

Jag har fastnat i MMO-träsket

Så har även jag fastnat i det våldsamma tidsslöseriet MMORPG, jag har vid tidigare tillfällen provat på spel som Rose och Flyff men inte fastnat. Till och med World of Warcrafts tiodagarstrail var för mig helt ointressant då jag tröttnade på spelet redan efter fyra dagar, och Final Fantasy XI var alldeles för segt för mig. Men så när en av mina absoluta favoritserier inom japanska rollspelsgenren tog sig ut online var man ju tvungen att prova, och nu sitter jag där, fast i Shin Megami Tensei Online: Imagine.


Spelet är till skillnad från många andra MMO:n helt gratis, men utan att kännas som ett lågbudgetspel. Spelets intäkter kommer nämligen från mikrotransaktioner, precis som Home till Playstation 3. Så har du dålig ekonomi eller inte känner för att betala massa pengar för att få spela online är det bara att köra på, medan om du vill ha ut det där lilla extra som fräckare kläder och vapen så kan du lägga en peng på dessa.

Jag gillar konceptet och om det fungerar innebär detta att de som verkligen gillar spelet och spelat länge gladeligen lägger en slant då och då (istället för månadsavgiften i många andra spel) för att få ut lite mer av spelet, medan nybörjare och fattiglappar kan spela på helt gratis så länge de vill. Men risken finns även för att spelet får in för lite pengar och servrarna blir överbelastade, eller att spelutvecklarna blir för giriga och spelet i stort sett blir ospelbart om man inte gör en mikrotransaktion varannan minut.

Än så länge är jag riktigt nöjd med Shin Megami Tensei Online: Imagine (Megaten Online), spelet är gratis, det finns en hel del trevligt folk online och servrarna känns stabila. Jag gillar upplägget att man kan övertala demoner att gå med än och strida vid sin sida (precis som i alla andra Megaten-spel) och sedan levla upp dem i ett onlinespel, men som i så många andra onlinespel kan det ta lite väl lång tid att komma vidare ibland. Man märker även att det inte är ett lika stort spel som exempelvis WoW då det kan kännas rätt tomt med folk vissa tider på dygnet, men å andra sidan har ju inte spelet funnits särskilt länge och många vet nog inte om att det finns än.

Prova gärna spelet vetja, gratis är ju gott som det heter och spelet finns att ladda ner här. Och när du gjort det så välj Cerberus som server och ta kontakt med klan Prinny, den bästa svenska klanen i spelet hittils ;)

Vi ses i MMO-träsket!

7 kommentarer:

  1. låter som en bra idé, mer folk i clanen Prinny tack :)

    SvaraRadera
  2. Antalet medlemmar kommer att öka lavinartat efter att ha nämnts i den här bloggen :P

    SvaraRadera
  3. haha, kan ju alltid hoppas :P

    SvaraRadera
  4. o jag som gammel kärring o allt vill ju inte kriga, böka på o ha mig, jag ska helst bara fjolla omkring o jäsa på, gratis eller om jag vill pröjsa en slant :-)

    SvaraRadera
  5. Av det jag spelat hittills känns ju World of Warcraft helt klart mer socialt då det har bättre community. Men Second Life är nog det som sköter den punkten allra bäst, dessutom gör det spelet något som verkligen för genren frammåt, det låter spelarna styra världen själva.

    SvaraRadera
  6. Ska gräva fram Windows-datorn och ge det en chans.

    SvaraRadera
  7. Ja det tycker jag! Ta kontakt med Krilledood eller Prinnydood när du går online så kan vi försöka hjälpa dig komma igång!

    SvaraRadera