torsdag 28 maj 2009

Varför ska man köpa Guitar Hero Metallica?

Jag brukar alltid köpa mina spel på releasedagen. Varje gång det släpps något nytt spel som verkligen intresserar mig, eller i någon av mina favoritgenrer så brukar jag boka spelet minst en månad i förväg. Endast när det släpps väldigt många bra spel samtidigt, som vid julruschen, brukar jag avvakta med spelköp, vilket oftast resulterar i att jag inte skaffar spelet alls istället för att plocka upp det på någon rea ett år senare, för då har det ju släppts nyare, intressantare spel.

Men på senare tid har jag slutat med det här. Visst, släpps det ett nytt Final Fantasy, Persona eller Gears of War så kommer jag boka det samma dag som det går att boka på Webhallen, men de där andra titlarna har jag börjat avvakta med. Som till exempel det senaste Guitar Hero.

Detta förvånar mig verkligen då musikspel är en av de roligaste genrerna som finns. Och att jag gillar de här spelen vet alla runt omkring mig, inte minst då jag köpte det svindyra specialtrumsetet från Ion som i stort sett är ett elektroniskt trumset som även går att använda till sin Xbox 360. Och nej, jag har inte tröttnat på Guitar Hero och Rock Band, jag känner bara inget sug efter att köpa en del till i serien, och jag vet varför - Rock Band 2 hände.


När Rock Band kom kändes det till viss del som det kompletta spelet, även om det saknades en hel del onlinefunktioner och låtlistorna kunde bli lite väl lika varandra ibland. Inte nog med att spelglädjen var på topp så kom det även med den största och mest funktionella onlineaffären till den här genren. Priserna var bättre än de försök som gjorts i tidigare delar av Guitar Hero, låtlistan uppdaterades ofta och man kunde köpa hela album, eller låt för låt. Rock Band var början till spelet utan slut.

Sen kom Rock Band 2, och cirkeln slöts. Spelet rättade till nästan alla misstag som föregångaren led av, det var mer lättillgängligt för nybörjare, onlinefunktionerna var utomordentliga, och det lades till en del nya spellägen som alla ger bra variation. Laddade man dessutom in spellistan från Rock Band 1 till hårddisken hade man nu ett spel med oerhört många låtar, och spelet kändes aldrig enformigt.

Anledningen till att jag inte är så intresserad av Guitar Hero Metallica är helt enkelt för att jag inte känner mig klar med Rock Band 2. Spelet känns fortfarande lika roligt, och trots att vi spelat spelet väldigt mycket så känns det som att vi är långt ifrån klara med spelet. Och varje gång det dyker upp någon ny låt man inte visste att man saknade i spelets onlineaffär känns den dagen man blir helt klar med spelet mer och mer avlägsen.

Jag trodde aldrig jag skulle tycka så här, men det känns som att det är dags för nedladdningsbart material att ersätta uppföljare och traditionella spelsläpp. Det fungerar för att hålla Rock Band 2 fräscht och nytt än idag, trots att vi spelat det i över ett halvår, så varför skulle det inte fungera på andra spel? Släpper spelutvecklarna ständigt nya patchar och dlc kanske man bara behöver köpa ett spel per serie i framtiden. Vi har redan sett försök till det i spel som Fable 2, Fallout 3, Prince of Persia, Tomb Raider, Sam & Max med mera. Även om det materialet känns mer framstressat än traditionella spelsläpp tror jag fortfarande det är ett steg i rätt rikting. För förr eller senare lär någon hitta en gyllene medelväg, inte alls långt ifrån den vi sett i Rock Band 2, GTA IV eller Half Life-episoderna, och vi kommer få massvis med fantastiska spel utan slut.

Jag tror det är så framtiden kommer att se ut, tillsammans med mindre spel i stil med Portal och Braid, och vi kommer atta älska det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar