onsdag 27 maj 2009

Jag hatar Lego!

Det fanns en gång i tiden då man tyckte att lego var det roligaste som fanns. Man satt med kompisarna och byggde gigantiska hus, kantiga bilar och andra fantasifulla föremål. När vi blev lite äldre hade en av kompisarna en stor riddarborg i lego, jag fastnade för temat direkt och snart hade allt vi byggde med medeltiden att göra. Man började samla på legoserien med riddartema, paketen blev bara dyrare och dyrare men de nyare borgarna hade bara färre och färre delar i sig. Jag minns att jag blev riktigt besviken när jag till slut fick den där häftiga riddarborgen som skulle vara borgen med stort b, men så var det knappt något att bygga ihop då alla delar var stora och specialanpassade. Det såg häftigt ut, men man kunde knappast använda delarna för att bygga något roligt ur ens egen fantasi.

Det var då någon gång som jag tröttnade på lego. Man fick knappt använda fantasin på de nyare setten, och så var det dyrt också. Idag vet ungarna knappt vad en legolåda är, istället ska de se på när några stela Batman-kopior av lego bygger ihop bitarna åt dem i TV-spel.

Visst, jag tycker det var lite charmigt när Lego Star Wars kom då det blev väldigt humoristiskt att se om sina favoritscener från den ursprungliga trilogin fast med stumma legogubbar istället för Mark Hamill och Harrison Ford. Men det var charmigt i högst trettio minuter, inte i trettio olika spel!

Vi hade tidigare fått se ett flertal racingspel och liknande där man själv skulle bygga ihop sina bilar, men inget av dessa var särskilt bra så det slog aldrig riktigt igenom. Star Wars kunde däremot alla relatera till, såväl föräldrar som såg filmerna när de var unga, som barn som lekt med R2D2-leksaker på dagis. Dessutom kunde man spela igenom hela spelet tillsammans med en kompis.

Men någonting gick fel, oerhört fel.

Jag tror gränsen för vad man kunde stå ut med kom i samband med Lego Star Wars: The Complete Sagas release. Spelet var en samling av de två första spelen, utan några större nyheter. Ändå fick spelet tio av tio i betyg av flera stora speltidningar och på Internet. Alla har rätt till sin egen åsikt, men det betyget är på tok för högt. Även om man tar hänsyn till den avsedda målgruppen så är spelet med sin värdelösa kontroll, dåliga kamera och avsaknad av spelglädje högst värt en sexa.

Sen dess har det bara gått utför. Hade inte spelet fått så höga betyg hade man kanske sluppit se lego som vanligare i TV-spel än som byggklossar. Nu ska Lego implementeras i varenda film och spelserie. Som om det inte räcker att vi fått se karbonkopior av det första spelet där enda skillnaden är att legogubbarna ska föreställa Indiana Jones, Batman och snart även Harry Potter och Spindelmannen, så slänger man nu in legoklossar även i seriösa spel. För någon vecka sedan spekulerades det till exempel om att Mistwalker (Blue Dragon, Lost Odyssey) ska göra ett episkt strategirollspel, helt i lego, efter att Hironobu Sakaguchi (Final Fantasys skapare) hintat om det i sin blogg. Och ni vet alla vad som kommer i slutet av året – Lego Rock Band.

Vad är grejen med det? Man får inte ens bygga ihop sin egen gitarr av legobitar eller liknande, så vad har lego med spelet att göra? De vill säkert locka en lite yngre publik (som med största sannolikhet redan spelar Guitar Hero och Rock Band) med poppigare låtar, men hade de inte kunnat göra det lite smidigare? Vad kommer här näst? MMORPG:t World of Lego, Street Fighter: Lego Edition eller kanske Grand Theft Lego?

Det känns som att lego bara används till spel där det inte passar in. Hade det dykt upp i spel som Banjo Kazooie: Nuts & Bolts hade jag förstått det där man trots allt bygger egna fordon, men i Rock Band där man inte ens kan bygga egna låtar? Jag hoppas den här trenden dör ut innan lego invaderar biosalongen också. Alla ungar känner till lego, men kreativiteten och glädjen i att bygga med lego är det snart få som får uppleva.

Sen finns det i och för sig andra sätt att vara kreativ med Lego, ett litet tips finns här.

4 kommentarer:

  1. Lego ska helt bara finnas i fyrkantiga bitar med pluppar på! Bara de där töntiga gubbarna är ju skrattretande. Jag kan möjligtvis gå med på kugghjul och sådant som fanns i farsans legokista när vi var små. Tillsammans med små genreratorer som fick dem att snurra. HARD STUFF!

    SvaraRadera
  2. Kommer ihåg en gammal tågbana jag hade i lego också, det var kul. Tycker iofs att det var kul att ha gubbar som sprang runt i sakerna man hade gjort, men jag tycker precis som du att lego är synonymt med klossarna och inte gubbarna. Dessutom är gubbarna grymt fula :P

    SvaraRadera
  3. Som gammal hängiven LEGO-byggare, född i slutet av 60-talet och numera förälder till en 7-åring, kan jag inte hålla med om kritiken kring befintliga LEGO-spel. Kan inte uttala mig om LEGO Rock Band, eftersom det inte finns till beskådan ännu, men LEGO Star Wars, Batman och Indiana Jones är riktigt välgjorda spel. Visst kamerakontrollen suger, men tittar man på spelens hållbarhet mm är de defintivt värda höga testpoäng jämfört med mycket annat skräp som säljs. De stimulerar också fantastin för juniorerna och det är ofta min junior efter några minuters spelande stänger av Xbox 360'n och börjar "krafsa runt" i LEGO-lådan istället, då han hittat någon inspirationskälla i spelet. Och det är ju precis just DET som är essensen med LEGO.

    När det gäller LEGO-gubbar dök ju dessa redan upp på 70-talet och inte fasen var de snyggare då. Tittar man tex på de figurer som produceras idag ser man ofta i en "ask" unika ansiktsuttryck på gubbarna. Fula? Jämfört med tex Barbiedockor tycker jag att de är verklighetstroga och riktigt sympatiska...

    Jag driver en community för äldre Xboxspelare (Xboyz.se) och det är många av våra medlemmar som delar uppfattningen av om LEGO-spelen och de har genererat många trevliga spelstunder tillsammans med våra barn. LEGO Star Wars - The Complete Saga hade ju dessutom LIVE-stöd så att man kunde lira online. Jag kan komma många titlar som kan sorteras in i kategorin "Dåliga spel". Hit räknar jag dock inte LEGO spelen...

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara säga grattis! Dina barn har sett poängen med Lego och jag blir glad att höra att de får inspiration från Lego-spelen. Själv brukade jag plocka fram The Complete Saga och spela tillsamans med mina brorsdöttrar då det är ett av få barntillåtna men spelbara spel i min Xbox-samling, men när man tog fram legolådan till dem efter en session var de helt ointresserade av klossarna. Samma sak gäller många jobbarkompisars barn, men det är antagligen vi som haft otur, eller inte presenterat legot på rätt sätt.

    Jag skulle inte heller sortera in Lego Star Wars i kategorin "dåliga spel", 6/10 är fortfarande över medel på min betygsskala. Jag tycker bara att det är långt ifrån en tia. Jag kan förstå om man uppskattar spelet mer om man är en hängiven Lego-fantast, men mitt egna intresse för lego svalnade ungefär samtidigt som det började komma ansiktsutryck och andra detaljer på gubbarna (kan hända att det fanns tidigare, men inte i min samling vad jag kan minnas). För övrigt tycker jag att onlinebiten passar bättre i spel för vuxna, då det är roligare om barn spelar med varandra i samma rum, men det drar ju givetvis inte ner betyget.

    Vi har helt klart olika åsikter om spelen, men hade alla tyckt samma hade världen varit en mycket tråkigare plats. Jag vill tacka för feedbacken på mitt inlägg och hoppas att du kommer tillbaka vid fler tillfällen och läser och kommenterar mina texter! Det gäller givetvis er andra också!

    SvaraRadera