söndag 24 maj 2009

Windows 7 nya XP?

Så har jag till slut fått tummen ur röven och installerat betaversionen av Windows 7 på min lilla bärbara dator. Jag har haft betan hemma länge men då jag knappt suttit något vid datorn sen dess har det inte blivit av förrän nu.

Jag måste säga att jag var mycket skeptiskt till att installera ett så nytt operativsystem från Microsoft på en så gammal laptop, att installera Vista på den hade varit ungefär lika smart som att hälla sirap genom fläkthålen. Missförstå mig rätt nu, jag gillar Vista och tycker det är riktigt bra, men operativsystemet kräver en kraftig dator med mycket minne för att kunna användas smärtfritt. Små laptoppar med 13" skärm eller mindre har sällan detta, och det är datortillverkarna också medvetna om då de nästan alltid skickar med en nergraderingsskiva till XP för att slippa klagomål på hur slöa datorerna är.

Men det känns som att Microsoft är trötta på att folk hellre använder XP än Vista, och har lyssnat mycket på kritik som att systemet är för slött. Det intrycket jag fått hittills av Windows 7 är att det är en uppgradering av Windows Vista som är gjort för bärbara datorer i första hand. Nästan alla ikoner känns lite större och blir därmed lättare att tyda på små skärmar, man har lagt till många smidiga lösningar för att ha bättre koll när man arbetar med flera fönster samtidigt. Men den största skillnaden märks redan innan du öppnat webbläsaren - Windows 7 tar inte flera minuter att ladda in trots att jag kör det på en gammal laptop!

Vad jag har märkt så känns datorn precis lika snabb med Windows 7 som när jag körde XP på den, stundtals till och med snabbare. Den slukar inte i närheten av lika mycket ramminne som Vista, flera test visar ändå att dator är kraftfullare med Seven än med Vista, och då är det här operativsystemet inte färdigutvecklat än.

Jag är imponerad, när Windows 7 landar på butikshyllorna här i Sverige känns ett köp givet, men känner jag Microsoft rätt så finns det mycket kvar att sabba innan vi kommer dit. Den som lever får se, men jag tror att XP har fått en värdig ersättare även för laptops.

Windows 7 RC finna att hämta här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar