lördag 30 maj 2009

Tips på billiga spel och filmer

Jag antar att de flesta som läser det här redan har rätt bra koll på var man kan få tag på billiga spel och filmer, men då jag inte nämnt det tidigare i min blogg så tänkte jag i alla fall nämna det innan ni går och köper något till överpris.

Min personliga favorit som håller klart lägst priser på i stort sett allt är Play.com. Men vad är haken med dem då? Jo, till att börja med så är företaget inte svenskt, så om du har bråttom att få hem din vara kan det vara lite jobbigt då det oftast tar mellan en till två veckor innan produkten hittar hem till din brevlåda. Detta innebär även att de inte vill skicka ut hemelektronik och allt för dyra ordrar utanför Storbritannien, man kan bara betala i Euro, och kortköp är enda betalningsalternativet.

Men om du kan tänka dig att vänta någon vecka extra på ditt spel och känner dig trygg i att använda ditt Visakort över nätet (det är ett seriöst företag) så lovar jag att det helt klart är värt det. Inte nog med att priserna är låga så ingår dessutom frakt på alla deras varor inom EU, och du slipper dessutom råka ut för tullavgift som alltid är risken med att beställa från exempelvis Hong Kong eller USA (eller Norge).

Jag ska nog själv lägga en order från sidan direkt efter jag skrivit färdigt detta inlägg och beställa Punch Out!! till Wii för €39, ett spel som kostar 579 kr plus frakt på Webhallen, och hutlösa 699 kr på GameStop. Och då är det här långt ifrån det bästa priset jag sett på Play.com.

En annan liknande sida som också har fri frakt inom EU är CD WOW. Där kan man dessutom betala med svenska kronor om man vill, även om det oftast blir dyrare än att betala i pund. Priserna är riktigt låga men jag brukar själv aldrig handla där då de brukar kunna krångla rejält med leveranstider och liknande. Sist jag beställde därifrån tog det över tre månader för varan att levereras, så handla på egen risk och tveka inte att kontakta dem om du inte fått din vara efter tio dagar.

Vill du istället hålla dig inom Sverige är det oftast Webhallen som har bäst priser överlag, men även CDON och Spelbutiken (har även importspel) brukar kunna ha hysteriskt låga priser vid reor och specialerbjudanden. Även framför allt Media Markt brukar kunna ha riktigt bra priser på delar av deras spel- och filmsortiment, men de publicerar inte sina priser på nätet så de visas inte på sidor som Prisjakt och Pricerunner. Ett tips är att koppla upp mobilen till Prisjakt när du är i affären för att se om det verkligen är ett bra pris på varan du vill ha.

Sen har vi förstås det bästa alternativet av alla, och det är att följa tråden Sexiga DealsSpelradions forum (finns även på Loading) där olika forumanvändare regelbundet tipsar om billiga spel. Varje onsdag presenterar Kristian dessutom ett urval sexiga deals i podcasten Spelradion, är du för lat för att lyssna på denna fantastiska podcast så finns dealsen alltid i textform här.

Tradera och andra auktioner är givetvis även detta ett bra tips. Många mindre företag säljer alla sina produkter via just Tradera, så det är alltså inte bara begagnade varor som finns att tillgå här. Till exempel lyckades jag via sidan få ett minneskort (512 mb) i obruten förpackning till Xbox 360 för 1 kr plus frakt, samma vara kostar 479 kr hos Komplett. Nackdelen med Tradera och Ebay är att du inte får samma garanti att varan verkligen levereras som hos de större företagen. Kolla därför alltid vad andra användare satt för betyg på säljaren, så slipper du förhoppningsvis bli lurad.

Ett sista tips om du spelar igenom spel snabbt är att köpa spel från GameStop/EB Games, då de har en policy att om du inte är nöjd efter att ha spelat spelet kan du inom tio dagar byta ut det mot ett annat. Du kan alltså köpa ett spel, spela igenom det, byta det efter tio dagar, byta ut även det spelet efter tio dagar och så vidare, till priset av ett spel. Är det däremot ett spel du vet att du vill behålla skulle jag inte rekommendera denna butik då deras priser är skyhöga, kanske för att kunna behålla den förmånliga bytesrätten.

Hoppas att de här tipsen kan hjälpa dig och din plånbok, så att du får prova fler spel och se på fler filmer. Har du några fler tips så skriv dem gärna bland kommentarerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar